۱۳۸۹/۱۰/۰۱

از بند و زنجیرش چه غم

آن کیست کـَز روی کـَرَم ، با ما وفاداری کند
بر جای بدکاری چو من ، یک دم نکوکاری کند
اول به بانگ نای و نی ، آرَد به دل پیغام وی
وان گه به یک پیمانه می ، با من وفاداری کند
دلبر که جان فرسود از او ، کام دلم نگشود از او
نومید نتوان بود از او ، باشد که دلداری کند
گفتم گره نگشوده​ام ، زان طـُره تا من بوده​ام
گفتا مَـنـَش فرموده​ام ، تا با تو طـَرّاری کند
پشمینه پوش ِ تندخو ، از عشق نشنیده​است بو
از مستیش رمزی بگو ، تا تـَرک هـُشیاری کند
چون من گدای بی​نشان ، مشکل بُوَد یاری چنان
سلطان کجا ، عیش ِ نهان ، با رِند ِ بازاری کند
زان طـُره پرپیچ و خـَم ، سهل است اگر بینم ستم
از بند و زنجیرش چه غم ، هر کس که عیاری کند
شد لشکر غم بی عدد ، از بَخت می​خواهم مدد
تا فخر دین ، عبدالصمد ، باشد که غمخواری کند
با چشم پرنیرنگ او ، حافظ مَکن آهنگ او
کان طره شبرنگ او ، بسیار طراری کند

پ.ن : این غزل فال حافظ شب یلدای جمعی بود که در بینشان بودم ، قرار شد یک غزل بخوانیم همه نیت کنند و با توجه به حال روز این روزهای همه ما و ایران خانوم که این روزها پریشان احوال است ، نیت جمع به اتفاق در خصوص آینده ی وطن بود و به امید ایرانی آباد و آزاد . . .
و این هم غزل شاهد فال دیشب که لابه و ناله ای است شاید به حال این روزهایمان

ســـرو چمان من چرا ، میل چمن نمی کند
همدم گل نمی شود ، یاد سمن نمی کند
دی گله ای ز طره اش ، کردم و از سر فسوس
گفت که این سیاه ِ کج ، گوش به من نمی کند
تا دل هرزه گرد من ، رفت به چین ِ زلف او
زان سفر دراز خود ، عزم وطن نمی کند
پیش کمان ابرویش ، لابه همی کنم ولی
گوش کشیده است از آن ، گوش به من نمی کند
با همه عطف دامنت ، آیدم از صبا عجب
کز گذر تو خاک را ، مشک خُتن نمی کند
چون ز نسیم می شود ، زلف بنفشه پر شکن
وه که دلم چه یاد از آن ، عهد شکن نمی کند
دل به امید روی او ، همدم جان نمی شود
جان به هوای کوی او ، خدمت تن نمی کند
ساقی ِ سیم ساق من ، گر همه درد می دهد
کیست که تن ، چو جام می ، جمله دهن نمی کند
دستخوش ِ جفا مکن ، آب ِ رُخم ، که فیض ِ ابر
بی مدد سرشک من ، دُرّ ِ عدن نمی کند
کشته غمزه تو شد ، حافظ ِ ناشنیده پند
تیغ سزاست هر که را ، درد ِ سخن نمی کند

۲ نظر:

مهربون گفت...

مرا تو بی سببی نیستی ؛براستی صلت کدام قصیده ای تو ای غزل !!!!!!!

Lily گفت...

من معتقدم کلا ادبیات از فیزیک مکانیک سخت تره
واقعا درک شعر کار بسیار سختیس!