۱۳۹۲/۰۹/۱۸

داستان لئو مسی بهانه ای برای یادآوری یک عادت اشتباه

عادت داریم تعمیم بدهیم. یک عده رفته اند و در صفحه شخصی لئو مسی بازیکن آرژانتینی چرند نوشته اند. یکسری هم اینجا نشسته اند و با استناد به کار آن ها ادب و شعور کل جامعه را زیر سوال می برند.
محض یادآوری باید بگویم مشهور ترین هولیگان های جهان انگلیسی اند و البته ترکیه هم در این زمینه سابقه ای درخشان دارد. ولی نشنیده ام  کسی کل جامعه انگلیس و ترکیه را به این بهانه به بی فرهنگی متهم کند.

فردی مثالی میزد در خصوص رفتارهای افراد عامی جامعه؛ می گفت: آیا مردم آلمان را می توانی بی فرهنگ بنامی؟ همین مردم زمان هیتلر با یک سخنرانی به کتابفروشی ها حمله می کردند و کتاب ها را آتش میزدند یا یهودی ها را آزار می دادند. آنچه ما را متفاوت می کند این رفتارها نیست. ما مشکلمان جای دیگری است. به نظرم اشتباه است که به دلیل توهین های انجام شده به مسی به چنین نتیجه گیری هایی برسیم.
این تعمیم دادن مانع از این می شود که موانع و مشکلات اصلی فرهنگی مان را بشناسیم، در واقع با تشخیص اشتباه مشکلات توان شناخت آن مشکل و تلاش جهت رفع ش را از خود دریغ می کنیم.
یکی از این مشکلات عادت اشتباه «تعمیم دادن» است.

* هولیگان به طرفداران فوتبالی ای گفته می شود که به شکل بیمارگونه ای از تیمشان حمایت می کنند و از فحاشی و حتی درگیری فیزیکی با تیم حریف و طرفدارانش ابایی ندارند.
* برای دیدن صفحه فیسبوک لیونل مسی به این آدرس بروید.

هیچ نظری موجود نیست: